in English

1/2018 – Rami Mähkä

”Jokaisen on valittava puolensa”: Suomen sisällissota 2000-luvun kotimaisessa elokuvassa

Artikkeli käsittelee 2000-luvun Suomen sisällissotaan sijoittuvaa teatterielokuvaa. Käsiteltäviä elokuvia on viisi: Raja 1918 (Lauri Törhönen, 2007), Käsky (Aku Louhimies, 2008), Täällä Pohjantähden alla (Timo Koivusalo, 2009), Täällä Pohjantähden alla II (Koivusalo, 2010) sekä Taistelu Näsilinnasta 1918 (Claes Olsson, 2012).

Tutkimusongelmana on, miten ja millaisin kerrontatekniikoin sisällissodan historia esiintyy elokuvissa. Artikkelin argumentti on, että elokuvat reflektoivat sisällissodan julkisen muistamisen, populaarien historiaesityksen sekä historiantutkimuksen painotuksia Suomen sisällissodasta koskien niin sitä, mitä aiheita ja teemoja sodasta käsitellään kuin sitä, mitä niissä ei käsitellä.

“Everyone has to choose their side”: The Civil War in Finnish Cinema in the 2000s

The article discusses five Finnish feature films made in the 2000s set at the time of the Civil War of 1918: The Border (original Finnish title Raja 1918, dir. Lauri Törhönen, 2007), Tears of April (Käsky, Aku Louhimies, 2008), Under the North Star (Täällä Pohjantähden alla, Timo Koivusalo, 2009), Under the North Star II (Täällä Pohjantähden alla II, Koivusalo, 2010) and Dead or Alive 1918 (Taistelu Näsilinnasta 1918, Claes Olsson, 2012). It focuses on the films as historical films.

The main research problem is, what do the films say about the Civil War as a historical event and which narrative techniques are employed? The article argues that with their emphasis on what is being addressed and what is absent, the films correspond strongly not only to popular remembrances and popular representations of the war but also to its historiography.

* * *
Koko artikkeli luettavissa verkkolehdestä osoitteessa: https://journal.fi/lahikuva/index