Why does an old organ grinder hail Mussolini On the Highway of Life?

1/2015

Kimmo Laine

In Elämän maantiellä (“On the Highway of Life”), a Finnish film made in 1927, there is a scene in which the protagonist, an old organ grinder, sees a picture of the Italian dictator Benito Mussolini on the wall, and raises his hand to hail the picture. Even if contemporary reviewers paid no attention to this scene, present day viewers are likely to find this a striking detail for several reasons. First, this is one of the very few occasions that a Finnish feature film ever explicitly referred to international politics or politicians. Second, the scene seems to build an inevitable contradiction within the film: otherwise On the Highway of Life falls into the category of a non-political melodrama, closely related to European and American circus melodramas popular in the 1910’s and the 1920’s.

The research question proposed in this article is simply: why does the old organ grinder hail Mussolini? In order to answer this question, the film is discussed in different cinematic and extra-cinematic contexts: 1. narrative world of the film; 2. cinematic expressions; 3. generic context; 4. background of the filmmakers and producers; and 5. political image of Mussolini and Italian fascism in the 1920s Finland.

Miksi vanha posetiivari tervehtii Mussolinia Elämän maantiellä?

Vuonna 1927 valmistuneessa suomalaisessa melodraamassa Elämän maantiellä on poliittisuudessaan poikkeuksellinen kohtaus, jossa päähenkilö tervehtii Italian diktaattorin Benito Mussolinin kuvaa. Kohtaus on silmiinpistävä kahdesta syystä. Ensinnäkin suomalainen elokuva on harvoin viitannut ajankohtaiseen kansainväliseen politiikkaan näin konkreettisella tavalla. Toiseksi Elämän maantiellä kiinnittyy sellaiseen melodraaman genretraditioon, jossa avoimet poliittiset viittaukset ovat poikkeuksia.

Miksi vanha posetiivari tervehtii Mussolinia? Artikkelissa etsitään vastauksia tähän kysymykseen tarkastelemalla Mussolini-kohtausta erilaisissa elokuvallisissa ja ulkoelokuvallisissa konteksteissa suhteessa: 1. elokuvan kerronnalliseen maailmaan, 2. kohtauksessa käytettyihin elokuvallisiin ilmaisukeinoihin ja elokuvan tapaan hahmotella henkilöt, 3. elokuvan genretaustaan, 4. tekijöiden ja tuotantoyhtiön taustaan, asemaan ja mahdollisiin poliittisiin intentioihin sekä 5. Italian fasismin asemaan 1920-luvun lopun Suomessa ja Mussolinin hahmoon liitettyihin merkityksiin.